Stichting Groen!

Duurzame actie voor en door jongeren

Win met jouw school het Climate Songfest!

Doe mee en schrijf een klimaatsong waarin je jouw boodschap laat horen. Jij bent de generatie van morgen. Jij gaat de gevolgen merken van de beleidskeuzes die we nu maken op gebied van duurzaamheid en klimaat.

Op het podium van Climate Songfest kun jij je stem laten horen. The stage is yours...

Ben je leerling of docent?

Meld je aan! Ontvang het lespakket en ga aan de slag. Stuur jouw klimaatsong in vóór de Kerstvakantie. En misschien maak jij wel hét klimaatlied van de provincie Utrecht? Maak kans op een professionele videoclip en een 'groene' schoolprijs voor de winnende school, mogelijk gemaakt door de provincie Utrecht.

Hoe werkt het?

Meedoen is simpel. Je krijgt en startpakket met alles wat je nodig hebteen ‘template’ voor het maken van een klimaatsong met akkoorden, melodie, basisteksten, samples en soundbites. Ook vind je enkele voorbeeld liedjes in verschillende muziekstijlen, gemaakt door studenten van de Herman Brood Academie. Check it out!

Je kunt het klassikaal aanpakken, met je schoolband, een groepje vrienden of individueel. Alles mag, zolang je maar tussen de 12 en 25 jaar bent en in de provincie Utrecht woont. Jouw klimaatsong kan een cover zijn of een complete mash-up van de bouwstenen die we aanleveren. Liefst natuurlijk met een catchy videoclip, maar dat hoeft niet.

Inspiratie nodig?

Luister de playlist op Sound Cloud en hoor hoe anderen dit aanpakken. Ga naar: soundcloud.com/climate-songfest. Meer hulp nodig? Studenten van de Herman Brood Academie staan voor je klaar. Stuur een mailtje naar: groeneheld@gmail.com.

De stem van...

Wij - Stichting Groen!, Natuur en Milieu Utrecht, Jong RES, Duurzaam Jong en Teachers for Climate – vinden het de hoogste tijd om het geluid van jongeren beter in te mengen in de lokale en regionale gesprekken over klimaat en duurzaamheid. En wat is dan een beter middel dan met muziek!

Muziek verbindt, mobiliseert en dringt door. We willen jongeren een podium geven, ze verbinden en impact maken op een manier die bij hen past. Dat is Climate Songfest - De stem van Utrecht

Bij een geslaagde pilot in schooljaar 2021-2022 zoeken we samenwerkingspartners om dit concept ook in andere provincies uit te rollen. Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door Utrecht Natuurlijk, Erasmus+ (EU) en Haute Equipe.

Voorwaarden voor deelname

• We zoeken leerlingen en docenten in alle 26 Utrechtse gemeenten die met/voor of namens hun (muziek)school mee willen doen
  • Het project start op de Dag van de Duurzaamheid: 8 oktober 2021
  • Deelnemende scholen ontvangen een lesbrief met stappenplan en alle bouwsten om een lied te schrijven
  • Inzendingen - klimaatsongs! - kunnen worden ingediend tot de kerstvakantie
  • De hele maand januari kun je stemmen op je favoriete liedje. Al je fans mogen hieraan meedoen!
  • Rond de voorjaarsvakantie wordt op het Climate Songfest Festival het winnende lied aangeboden aan de provincie
  • Ben je tussen de 12 en 25 jaar en woon je in de provincie Utrecht, doe dan mee!