Lekkers langs de Vecht

Elke dag zijn tientallen tuinders, telers en boeren in de regio bezig met ons eten. Onze trainees Emily, Safae en Wieke gingen bij ze langs en brachten ze in kaart. Op de routekaart “Lekkers langs de Vecht” staan de eerste producenten die geloven in de korte keten van boer naar bord.

Meer dan 30.000 kilometer

Ons eten komt van over heel de wereld. Een gemiddeld bord eten heeft meer dan 30.000 kilometer afgelegd. We exporteren 75% van wat wij produceren en we importeren ook ongeveer 75%. Voor veel producten is dit logisch. In dit internationale geweld staat het verdienmodel onze boeren onder druk. Zoveel mogelijk produceren tegen zo laag mogelijke prijs is de uitdaging. Dit gaat vaak ten koste van de natuur en het dierwelzijn en de burger, die vaak geen idee heeft waar zijn eten vandaan komt.

Samen met groot aantal producenten uit de Vechtstreek, verkopende partijen en afnemers onderzoeken we hoe we het aanbod van lokaal (geproduceerd en verwerkt) eten kunnen verhogen. Met zo min mogelijk tussenstappen, zodat de boer meer overhoudt en stappen kan zetten om te verduurzamen. Een overzicht van de lekkerste adressen in de buurt vind je hier en op deze kaart.

Vragen?

Geen probleem. Stuur een mailtje naar info@stichting-groen.nl en we helpen je verder.

Getekende kaart met locaties van boeren langs de vecht

Het laatste nieuws

De stem van…

Wij – Stichting Groen!, Natuur en Milieu Utrecht, Jong RES, Duurzaam Jong en Teachers for Climate – vinden het de hoogste tijd om het geluid van jongeren beter in te mengen in de lokale en regionale gesprekken over klimaat en duurzaamheid. En wat is dan een beter middel dan met muziek!

Muziek verbindt, mobiliseert en dringt door. We willen jongeren een podium geven, ze verbinden en impact maken op een manier die bij hen past. Dat is Climate Songfest – De stem van Utrecht.

Bij een geslaagde pilot in schooljaar 2021-2022 zoeken we samenwerkingspartners om dit concept ook in andere provincies uit te rollen. Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door Utrecht Natuurlijk, Erasmus+ (EU) en Haute Equipe en Valtech en vele anderen.